به گزارش مشرق به نقل از ايلنا، مهدي کلهر با اشاره به وضعيت سينماي ايران قبل از انقلاب گفت: سينماي ايران پيش از انقلاب مادري هندي و پدري آمريکايي داشت و نتيجه آن سينمايي شد که به فيلم فارسي معروف است و اين سينما در سال ?? از لحاظ اقتصادي شکست خورد.
وي ادامه داد: قبل از انقلاب توليد کاملا خصوصي بود و دولت هيچ نقشي در توليد نداشت اما با آغاز انقلاب به دليل فضاي موجود و بدبيني که به سينما وجود داشت، بخش خصوصي قصد نداشت در توليد فيلم وارد شود زيرا عده اي به حدي به سينما بدبين بودند که معتقد بودند بايد سينما تعطيل شود و به جاي آن حسينيه بسازند. در اوايل انقلاب؛ سينما دو مشکل اصلي داشت اول از لحاظ اقتصادي و دوم در قوانين و مقرارت حاکم دچار مشکل بود.
کلهر به ورود دولت در عرصه فيلمسازي گفت: دولت که در اوايل انقلاب در عرصه توليد فيلم وفيلمسازي وارد شد؛ هنوز ترديد درباره سينما وجود داشت. البته من بايد بگويم که ما قبول داشتيم که اگر سينما دولتي شود بهتر از بلوک شرق نمي شود زيرا در آن زمان سينما در شوروي سابق به اندازه اي دولتي بود که وزارت سينما در شوروي وجود داشت. اين ساختار که سينما دولتي شود ووزارتخانه اي داشته باشد، مربوط به نگاه لنين و استالين به سينما بود.
مشاور پيشين رئيس جمهور افزود: ازنظر من؛ سينماي دولتي يعني اينکه از کثرت دور شويم و فقط ساخت فيلم هاي را باموضوع محدود سفارش دهيم.
کلهر با اشاره به تاريخچه تاسيس جشنواره فيلم د ر ايران افزود: در اواخر سال ?? به اين نتيجه رسيديم که ما به يک جشنواره يا همان فستيوال نياز داريم بنابراين با برنامه ريزي صورت گرفته؛ اولين جشنواره فيلم به نام ميلاد در خرداد سال ?? برگزار شد. در آن جشنواره شرط کرديم که فيلمهايي مي تواننددر جشنواره شرکت کنند که سکس و خشونت جزو جاذبه هاي آنها نباشد.
کلهر ادامه داد: برنامه برگزاري اولين جشنواره فيلم فجر را در سال ?? مدون کرديم وآن را خدمت آيت الله خامنه اي که در آن زمان رئيس جمهور بودند؛ برديم و ايشان ضمن استقبال پيشنهاد دادند که ازهنرمندان مهم و معروف مانند آنتوني کويين نيز در آن دعوت کنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: من از ابتدا معتقد بودم که معناي شعار استقلال آزادي جمهور اسلامي بايد يک ما به ازاء بيروني داشته باشد و ما به ازائ آن در هنر سينما يعني اينکه هم بهرام بيضايي بتواند فيلم خود را بسازد و هم علي حاتمي بتواند فيلم خود را بسازد. لذا در آن زمان سه فيلم حاجي واشنگتن از علي حاتمي مرگ يزگرد از بهرام بيضايي و اشباح از ميرلوحي را که در تلويزيون توقيف شده بود؛ از مسئول تلويزيون گرفتم واين فيلم ها در جشنواره شرکت کرد.
کلهر افزود: در بخش بين الملل نيز اولين دوره جشنواره فيلم فجر تنها دوره اي بود که به مفهوم واقعي بين المللي بود و فقط به اين محدود نبود که شما چند فيلم خارجي را نشان بدهيد و بعد ادعاي بين المللي شدن بکنيد.
کلهر در ادامه به جاي پرداخت به جشنواره فيلم فجر به کل سينما توجه کرد و افزود: سينما در ايران مانند يک پاندول است که هيچگاه در وسط قرار نمي گيرد يا بسيار به سمت سينماي روشنفکري مي رود يا به سمت سينماي سطحي حرکت مي کند. در اين ميان عنصر اصلي سينما يعني تماشاگر ناديده گرفته مي شود و اين امر بزرگترين مشکل سينماي ايران است.
کلهر در پاسخ به سخنان کاسه ساز که معتقد بود نمي توان تمامي سينما را به بخش خصوصي داد؛ گفت: عده اي مردم را فقط براي ?? بهمن و ? دي ماه مي خواهند. در بقيه موارد مردم را عليل، صغير و ضغيف مي دانند.
وي ادامه داد: بايد سينما به صورت ???درصد به بخش خصوصي واگذار شود تا سينماگر و فيلمساز ما در ارتباط مستقيم با مردم براساس علاقه و تعهد آنها فيلم بسازد.
کلهر با مطلوب ندانستن تاسيس شوراي عالي سينما ادامه داد: ساز و کار سينماي ما مريض است ودر اين سازو کار مريض؛ فيلم خوب نيز نمي فروشد. اين ساز و کار زماني درست مي شود که دولت ???درصد خود را کنار بکشد نه اينکه عده اي با راه اندازي بحث هايي همچون شوراي عالي سينما به دنبال تاسيس رياست جمهوري در سينما باشند.
کلهر تاکيد کرد: امروز مافياي بزرگي در سينماي جهان ودر سينماي ايران وجود دارد. در ايران اين مافيا دو يا سه سال بعداز انقلاب در موسيقي، فيلم و بعضي اقسام ديگر هنر نفوذ کرد و حتي در تعيين وزير و معاون نيز نقش دارد. در جهان نيز به دليل اينکه گردش مالي در سينما معادل گردش مالي در مواد مخدر و اسلحه است، مافيا نقش بزرگي دارد. از طرف ديگر من هميشه با سانسور مخالف بودم اما با مميزي موافق بودم زيرا معتقدم سانسور مي گويد نگو و با نگفتن هيچ مسئله اي درست نمي شود.
کاسه سازنيز با اشاره به برگزاري جشنواره فيلم فجر افزود: در طول ?? دوره اين جشنواره هيچگاه از تجربه هاي دوره هاي قبلي استفاده نشده است و هر دبيري ديدگاه خود را بيان کرده است.
هرچند اين نشست نقد و بررسي باعنوان بررسي جشنواره فيلم فجر برگزار شد اما مباحث مطرح شده؛ جلسه را به سمتي برد که وضعيت سينماي ايران نيز به صورت کامل بررسي نشد. قرار بود در اين نشست رسول صدر عاملي نيز حضور داشته باشد که در جلسه حضور پيدا نکرد.